Keď sa blíži škola.... Zvládne to vaše dieťa?

Vstup do školy je významný medzník v živote dieťaťa, ktorým sa zásadne mení celkový spôsob jeho života. Hrová činnosť ustupuje do pozadia, hlavnou činnosťou sa stáva učenie. Žiak sa musí prispôsobiť požiadavkám školy.... Aj vy sa pýtate už teraz, či to váš škôlkar zvládne?

18.01.2016 14:53
deti Foto:
Ilustračné foto.
debata

Príbeh 1.
David bude mať v júni 6 rokov. Jeho mama sa rozhoduje, či má ešte jeden rok chodiť do materskej školy alebo už má ísť do školy. A čo David ? Po všetkých stranách je to šikovný chlapec. Vie sa pekne hrať, spolupracuje s kamarátmi a nemá vo zvyky odbiehať od jednej hry k druhej. Zaujíma ho ako funguje svet naokolo, pozná veľa zvierat, rád pozerá prírodopisné dokumenty, vie bez problémov značky rôznych typov áut. Baví ho hľadanie rozdielov medzi obrázkami, rôzne bludiská, rád si pozerá obrázkové časopisy. Len má trochu !tvrdú ruku“ a nevie vyslovovať „r“. Tiež býva často chorý, rodičia sa boja, že bude v škole často vymeškávať.

Príbeh 2.
Janka mala 6 rokov už v decembri. Aj jej rodičia sa rozhodujú, či má ísť do školy. Je medzi deťmi obľúbená, pekne čisto rozpráva, rodičom však robia starosti iné veci. Janka je taká malá nešika. Keď sa má sama obliecť, vždy to dopadne zle, keď sa obúva, topánky sú naopak. Zdá sa, akoby sa Janka nevedela zorientovať v priestore, mýli si pojmy ako vpredu a vzadu, dolu, hore. Aj keď má dobrú slovnú zásobu, jej rozprávanie niekedy nemá hlavu ani pätu.

Ako sa teda rozhodnúť?

Asi je na prvý pohľad zrejmé, že oboma deťom by odklad školskej dochádzky neuškodil. U Davida je ale rozhodovanie zložitejšie – je šikovný a sociálne vyspelý. Síce ešte potrebuje logopedickú starostlivosť, ale jeho problém mu nebráni v porozumení hovorenému slovu. Môže sa ale stať, že sa mu pre jeho „ráčkovanie“ budú deti posmievať, treba len dúfať, že podobným problémom zabráni rozumná pani učiteľka, ktorá vyzdvihne jeho ďalšie schopnosti a zručnosti. Častá chorobnosť je ďalším argumentom pre odklad školskej dochádzky. Rodičia musia spolu s lekárom zvážiť, či je nádej na zlepšenie a či za rok zdravotné problémy pominú. Ak sa jedná o chronické ochorenie (napr. imunitný deficit), tak sa väčšinou za rok veľa nezmení. Šikovný chlapec akým je David sa s občasnou absenciou bude musieť popasovať. Konečné rozhodnutie by mali rodičia urobiť až po psychologickom vyšetrení.

Rozhodovanie o Jankinom nástupe do školy je zdanlivo jednoduchšie. Táto malá „nešika“ potrebuje rok k tomu, aby dozrela. Aj u nej je potrebné psychologické vyšetrenie. Janka sa nejaví len nezrelá, ale má veľmi nevyrovnanú úroveň schopností. Psychológ by sa mal zamerať práve na túto oblasť a odporučiť vhodné riešenie ( napr. intervenčný program).

Príprava na školu alebo odklad?

Rozmýšľate ako môžete vy rodičia pomôcť svojmu predškolákovi v plynulom prechode z materskej školy na základnú? Chceli by ste si nejako overiť, či zvládne školské povinnosti? Alebo sa azda pohrávate s myšlienkou, či by nebolo lepšie požiadať o odklad povinnej školskej dochádzky? Odborníci sa zhodujú na to,, že zápis do školy netreba pred deťmi nejako preceňovať, nejde predsa o žiadnu skúšku. Je to síce výnimočný deň, ktorý neskôr do života celej rodiny prinesie veľa zmien, nie je však správne robiť z neho strašiaka. Zápis do základnej školy by mali rodičia vnímať ako príležitosť vypočuť si nestranný názor odborníkov – učiteliek na ich dieťa. Pani učiteľky si tu overujú napríklad aj to, či je reč detí správna, či deti dokážu vydržať chvíľku bez mamy, ktorá ich na zápis priviedla. Na základe krátkeho a spravidla hravého rozhovoru s dieťaťom už dokážu rodičov upozorniť na oblasti, v ktorých má dieťa ešte nejaké rezervy. Rodičom poradia, na čo sa zamerať, ktoré oblasti treba rozvíjať.

Kde bývajú najčastejšie nedostatky?

Najčastejšie to býva oblasť reči, keď dieťa nevyslovuje všetky hlásky čisto. Problémom v ostatných rokoch je i oblasť pozornosti, keď sa dieťa nevydrží sústrediť na jednu činnosť viac ako 5–10 minút, čo môže byť neskôr v škole problémom. Ďalším nedostatkom býva oblasť grafomotoriky, keď dieťa nesprávne alebo príliš kŕčovito drží ceruzku… Toto všetko sú oblasti, ktoré je možné trénovať aj doma, nielen v škôlke a je určite dobré, aby o rezervách detí boli rodičia informovaní.

Dnes už majú rodičia k dispozícii špeciálne pomôcky – napr. pracovné zošity Kuliferdo, ktoré rozvíjajú a následne aj overujú u detí všetky získané zručnosti potrebné k bezproblémovému vstupu do základnej školy. Jednotlivé pracovné zošity sú zamerané na rozvoj grafomotoriky, predmatematických predstáv, pozornosti, pamäte, podnecujú rozvoj sluchového aj zrakového vnímania – jednoducho všetkého, čo sa v prvej triede podpíše pod úspešnosť prváčika v zdolávaní jeho prvých školských povinností. Deti sa tak môžu hravou formou pripravovať na školu. Treba povedať, že na rozdiel od klasických maľovaniek tieto pracovné zošity koncipovali tímy odborníkov.

HRAVÁ PRÍPRAVA NA ŠKOLU:
Pozrite si ukážky aktivít, ktoré vám pomôžu rozvíjať u detí jednotlivé zručnosti aj v domácom prostredí.

zväčšiť Kuliferdo - Sluchové vnímanie Foto: RAABE
Kuliferdo - Sluchové vnímanie Kuliferdo - Sluchové vnímanie
zväčšiť Kuliferdo - Grafomotorika Foto: RAABE
Kuliferdo - Grafomotorika Kuliferdo - Grafomotorika
zväčšiť Kuliferdo - Rozvoj myslenia Foto: RAABE
Kuliferdo - Rozvoj myslenia Kuliferdo - Rozvoj myslenia
zväčšiť Kuliferdo - Predmatematické predstavy Foto: RAABE
Kuliferdo - Predmatematické predstavy Kuliferdo - Predmatematické predstavy
zväčšiť Kuliferdo - Orientácia Foto: RAABE
Kuliferdo - Orientácia Kuliferdo - Orientácia
zväčšiť Kuliferdo - Pozornosť Foto: RAABE
Kuliferdo - Pozornosť Kuliferdo - Pozornosť
banner RAABE

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prváci #školák #deti v predškolskom veku #vstup do školy