Technológie predbehli vo vývoji výučbu

Americko-český odborník, primár neurológie na Univerzite Yale MUDr. Martin Jan Stránský na konferencii Premeny vzdelávania v epoche obrazoviek vysvetlil, aké sú pozitíva a negatíva zavádzania nových technológií do procesu vzdelávania z pohľadu lekára.

28.08.2016 06:00
technológie, digitalizácia Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Súčasná digitálna doba a technologický rozvoj radikálne zasahujú do výchovy, vzdelávania a vývoja už v detskom veku. Aký vplyv tohto pôsobenia vidíte z pohľadu lekára neurológa?
Tu už vieme viacero vecí, ktoré s touto generáciou súvisia. Ak sa počítač používa najmä na surfovanie a spoločenské siete, a nie na bádateľské účely, tam miera využívania PC priamo súvisí s poklesom IQ, priamo súvisí s nárastom depresie a tiež s narušením ľudských vzťahov. Rôzne odborné svetové organizácie vydali jasné pravidlá na používanie počítačov, monitorov. V prípade jednej z najuznávanejších organizácií na svete – Americkej akadémie pre pediatriu – to znie jasne. Odporúčajú, aby žiadne dieťa nepozeralo na akúkoľvek obrazovku – či je to televízor, tablet, počítač, mobilný telefón, teda čokoľvek, viac ako dve hodiny denne. Má to určité neurologické dosahy – či už ide o zrak, alebo závislosť.

Bohužiaľ, mnohé deti to využívajú na spomínané surfovanie a sociálne siete, čo je spoločenská, sociologická a hlavne neurologická katastrofa. Spôsobuje to, že títo mladí užívatelia sa dostávajú do horších sociologických pozícií. Dokazujú to viaceré prieskumy, že u nich absentuje schopnosť riešiť problémy, schopnosť komunikovať. Používajú stále kratšie vety, ako by si písali správy. Dochádza tu k totálnej absencii vlastných argumentov, je to režírovanie vlastného divadla a falošného sveta. To je hlavný problém pri používaní počítačov. Pre mňa je počítač a internet ako informačný zdroj. Je to úžasná vec, používam ho každý deň vo svojej praxi. Nehanbím sa pred pacientom otvoriť si Google a vyhľadať nejaký nežiaduci efekt konkrétneho lieku, keď si nie som istý. Je to výborné.

Ako teda deťom či tínedžerom správne dávkovať používanie digitálnych technológií?
Problém je niekde inde. Podľa prieskumov ľudia každých jedenásť minút vybočia z toho, čo práve robia, a začnú surfovať na internete. U detí je to ešte horšie, a potom sa dostávajú do falošného virtuálneho sveta, ktorý je režírovaný a nerobí nič pre to, aby vznikli nové mozgové spoje a myšlienky. Ľudia sa stanú jednodimenzio­nálnymi a plochými. To je tá najväčšia hrozba modernej technológie. Priemerný tínedžer pošle pár stoviek správ denne na mobilnom telefóne. Viac je to u dievčat, ktoré riešia medzi sebou spoločenské otázky a vzťahy. Videl som dve slečny, ako sedeli oproti sebe a písali si, namiesto toho, aby sa medzi sebou rozprávali, čo je extrémny prípad, ale takéto príklady potvrdzujú normu. Keby to bolo možné, obmedzil by som prístup na sociálne siete a písanie správ.

Najbližšie k deťom sú ich rodičia a učitelia. Ako ich môžu správne naviesť pri využívaní technológií i internetu a ukázať im, čo môže pomôcť pri vzdelávaní a čo už, naopak, škodí ich vývoju?
Jednoduché by bolo, neponúknuť im túto možnosť, čo sa, samozrejme, nedá. Preto je dôležité vysvetliť im, že je to jeden z mnohých nástrojov získavania informácií a zábavy. Okrem toho je tu napríklad hudba, ktorá je ideálna pri učení, keďže lepí určité časti v mozgu, ktoré mu pomáhajú pri myslení. Všetko treba s mierou, nepreháňať to.

Ako môže mladý človek správne využiť digitálne možnosti v procese vzdelávania?
Existuje nejaká realita a na druhej strane optimálna verzia. Technológie sa vyvinuli oveľa rýchlejšie než realita výučby, preto sme dosť pozadu. Nemali sme totiž dostatok času. Ideálny príklad by vyzeral asi takto: či už je to dieťa v škole, alebo manažér firmy, ktorý by sa chcel naučiť niečo nové, by prešli určitým procesom. Ten by zmapoval ciele výučby a porovnal by ich so schopnosťami daného mozgu. Na základe toho by sa vytvoril optimálny program – nejaké menu, z ktorého by sa vybralo, čo by mal konkrétny človek zvládnuť. Určilo by sa, aká časť by spočívala v digitálnej gramotnosti, na druhej strane, ako by sa mali posilniť schopnosti reflektovania, premýšľania, písania. To potrebuje fundovaných učiteľov a inštitúcie, rovnako správne mechanizmy, ktoré dokážu ľudí optimálne screenovať. My v zdravotníctve už veľa týchto vecí vieme. Na základe pár kľúčových otázok dokážeme zaradiť pacienta do istej kategórie a vieme, ako postupovať. Naopak, v školstve zatiaľ nie. Čo tam meriame? Výsledky testov, ktoré sú cestou k nejakému certifikátu, diplomu. Ten však súvisí v skutočnosti len s tým, že nám vďaka nemu dovolia robiť určitú prácu, ktorú chceme vykonávať. Ale neznamená to, že ju vieme. Začneme sa ju učiť až po tom, čo dostaneme diplom.

Vývoj a inovácie vo svetovom meradle sa nedajú nijako zastaviť. Existuje nejaká zlatá stredná cesta pri využívaní technológií v živote?
Počítače sú skvelá vec. Mne ako lekárovi uľahčujú prácu. Rovnako ďalšie technológie, napríklad magnetická rezonancia, ktorá nám umožňuje učiť sa o mozgu. Učíme sa, akí sme a čo vlastne človek je. Používame ju bádateľsky, len čo to však pustíme do osobného života a začne to ovplyvňovať medziľudské vzťahy a naše konanie, prestaneme spolu hovoriť, tam je potom problém.

Študujte na internete?

Internet je nekonečnou studnicou informácií. Google a internetovú encyklopédiu Wikipedia pozná takmer každý. Okrem týchto stránok však existujú aj ďalšie užitočné weby, ktoré sú navrhnuté s cieľom vzdelávať vás. Je jedno, či ste školák, alebo žijete v duchu hesla „vzdelávať sa treba stále“, potrebovať budete iba notebook alebo tablet.

Duolingo

Duolingo je webová služba zameraná na výučbu cudzích jazykov. Proces učenia prebieha hravou formou, čo je aj hlavná výhoda služby. Žiadne otravné prednášky, iba škola hrou. Slovnú zásobu si budete osvojovať praktickou formou a Duolingo vaše znalosti overí aj vo forme testov.

Služba nepodporuje slovenčinu, anglický jazyk sa však môžete učiť pomocou českých inštrukcií. A pokiaľ už angličtinu ovládate, máte na výber takmer 20 cudzích jazykov – je iba na vás, či sa rozhodnete vzdelávať v španielčine, vo francúzštine alebo v exotickej vietnamčine. Duolingo je výborná služba pre samoukov. https://www.duolingo.com

Coursera

Coursera je snom každého samouka. Táto webová stránka vám môže ponúknuť nespočetné množstvo odborných kurzov a je dôkazom toho, že internet nie je iba na zábavu. Coursera pokrýva veľké množstvo špecializácií – učiť sa môžete všetko od modernej psychológie až po robotiku a digitálny marketing. Niektoré kurzy sú dostupné bezplatne, za ostatné budete musieť zaplatiť.

Samovzdelávanie však odporúčame začať niektorým kurzom zadarmo. On-line študovanie je totiž pomerne náročné na čas a ak chcete získať z kurzu maximum, treba mu venovať potrebný čas a prispôsobiť tomu aj svoj vlastný časový harmonogram. Vedzte však, že neoľutujete. https://www.coursera.org

AcademicEarth

AcademicEarth je výborným zdrojom bezplatných prednášok svetových univerzít. Môžete si stiahnuť učebné podklady a študovať napr. ekonomiku, ako sa vyučuje na MIT alebo kvantovú mechaniku v podaní Oxfordu. Materiálov je veľa, stačí mať záujem rozširovať svoje obzory. academicearth.org

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #školy #technológie #digitalizácia #výučba #vzdelávanie #neurológ