Ako pripraviť dieťa na školu

, 22.08.2017 06:00
mama, dieťa, škola, učenie
Ilustračné foto. Autor:

Ak šesť- či sedemročné dieťa čaká nástup do základnej školy, je to prevratná zmena. A to nielen pre čerstvého prváka, ale aj pre rodičov. Každý sa s tým musí čo najskôr vyrovnať a prispôsobiť sa novej situácii. Možno vám pritom pomôže niekoľko nasledujúcich rád.

Čo by mal vedieť budúci prvák

  • samostatne sa obliecť a obuť
  • sám sa najesť
  • samostatne používať WC a umyť si ruky
  • správne vyslovovať všetky hlásky
  • vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
  • vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
  • spočítať predmety do "päť“
  • interpretovať obsah krátkej rozprávky
  • poznať naspamäť detskú pesničku, riekanku alebo básničku
  • kresliť pevné a neroztrasené línie
  • nakresliť správne postavu so všetkými základnými znakmi (hlava, krk, trup, ramená atď.)
  • vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
  • poznať základné farby a odtiene (červená, zelená, žltá, oranžová, fialová atď.)
  • orientovať sa v priestore, vedieť, kde je "vpredu“, "vzadu“, "hore“, "dole“, "vpravo“ alebo "vľavo“

Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva

Ako by sa mal budúci prvák správať

  • vydržať pri hre alebo inej činnosti 15 až 20 minút
  • dokončiť začatú prácu alebo hru, nezačínať stále niečo nové a neodbiehať
  • zvykať si bez väčších problémov (bez plaču, utekania alebo skrývania sa za rodičov) na nové prostredie a osoby
  • uprednostňovať spoločné hry s inými deťmi, nestrániť sa ich spoločnosti, nebyť medzi deťmi bojazlivý a plačlivý
  • nebyť agresívny, spory s deťmi dokázať riešiť väčšinou bez bitky, hádky a vzdorovitosti
  • neprejavovať zlozvyky, ako napríklad cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie alebo žmurkanie
  • nezajakávať sa pri reči
  • ovládať základné prejavy slušného správania (pozdraviť, odzdraviť a pod.)

Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK

Aké zmeny čakajú prváka v škole

  • úplne nové, neznáme prostredie
  • zmena pedagógov a vychovávateľov
  • strach z nepoznaného (či sa môže prihlásiť, vzdialiť sa na toaletu, vysloviť svoj názor, posťažovať sa; či zvládne dané úlohy, či si nájde priateľov, aká bude učiteľka, či sa bude môcť ešte hrať a pod.)
  • strata kamarátov, ktorí nemusia spolu s ním nastúpiť do rovnakej základnej školy
  • nové náročnejšie povinnosti (napríklad písanie domácich úloh)
  • zmena denného režimu (napríklad strata času na oddych – spánok po obede)
  • prispôsobenie sa školským pravidlám, systému a požiadavkám (hlásenie sa, čakanie na vyvolanie, systém aktívnej pozornosti počas hodiny a čas oddychu počas prestávky)
  • zmena sústredenia pozornosti (dieťa musí byť disciplinovanejšie, musí pozornosť sústrediť na učiteľa, reagovať na položené otázky, spoznávať a učiť sa nové poznatky)
  • sústredene sedieť 45 minút na vyučovacej hodine
  • hodnotenie jeho výkonov, na čo nemuselo byť dieťa zvyknuté
  • dieťa sa musí naučiť byť samostatné, organizovať si samo čas (zjesť desiatu cez prestávku, pripraviť si pomôcky a pod.)

Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva

Čo by mal spraviť rodič

  • vysvetliť dieťaťu, čo sa od neho v škole očakáva, aké budú jeho povinnosti
  • povzbudzovať dieťa, poukázať na jeho kladné stránky, na to, čo už zvládlo a dokázalo
  • zostať trpezlivý, dieťaťu môžu ísť prvé dni domáce úlohy ťažko, nedokáže sústredene sedieť
  • pozitívne motivovať, vyzdvihnúť dobré veci, napríklad, čo všetko sa dieťa v škole naučí, že spozná nových priateľov, bude mať určité výhody a pod.
  • rozprávať sa s dieťaťom, ako sa mu v škole páčilo či nepáčilo; je dôležité, aby dieťa cítilo v rodičoch oporu, aby vedelo, že nech by malo akýkoľvek problém, môže sa na nich obrátiť
  • ak sa dieťa začne chodenia do školy obávať, treba hneď zistiť, v čom je problém, a riešiť to
  • nehovoriť pred dieťaťom negatívne o škole ani o obmedzeniach a trestoch (napríklad výhražné vyjadrenia typu "Však počkaj, v škole ťa už naučia“)
  • nestrašiť dieťa ťažkými a nezvládnuteľnými úlohami, ktorého ho čakajú
  • dopriať dieťaťu aj čas na hru a oddych, aby sa nestalo, že ak mu domáce úlohy zaberú veľa času, nič iné už nestihne; venovať dieťaťu spoločný čas
  • pomôcť dieťaťu v prvých dňoch so systematickým spôsobom učenia a prípravy na vyučovanie
  • prejaviť dieťaťu dôveru, ale treba aj kontrolovať domáce úlohy a žiacku knižku/zrkadielko
  • v prípade záujmu zabezpečiť dieťaťu mimoškolskú aktivitu, napríklad šport alebo krúžky, nie však tak, aby bolo preťažené a unavené

Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#začiatok školského roka #školáci #Škola volá
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk