Ako pripraviť dieťa do prvej triedy?

, 18.04.2018 06:00
Mnoho školákov sa začne sťažovať na bolesti nôh.
Rodičia, ktorí si nie sú istí, či je ich dieťa pripravené na školu, sa môžu bezplatne obrátiť na Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, ktoré sa nachádza v každom okrese. Autor:

Už o necelých päť mesiacov zasadnú predškoláci prvýkrát do školských lavíc. V čase zápisu do školy sa ich rodičia zamýšľajú nad tým, ako svoje dieťa čo najlepšie pripraviť na nástup do prvej triedy. Aj keď je prevažná väčšina detí na prácu v škole dobre pripravená, rodičia môžu ostávajúci čas využiť na to, aby ho so svojimi deťmi čo najlepšie využili.

Príprava by nemala spočívať len v tom, aby prvák mal pred nástupom do školy dostatočné vedomosti, ale predovšetkým aby sa dokázal prispôsobiť novej situácii. Nástup do školy totiž predstavuje pre dieťa obrovskú zmenu. Musí byť samostatnejšie, vydržať počas celého vyučovania pozorne počúvať učiteľa a vedieť reagovať a plniť zadané úlohy. Kým v materskej škole sa dieťa väčšinou mohlo venovať aktivitám, ktoré si zvolilo, v škole sa musí riadiť rozvrhom.

Rodič by si mal preto predstaviť, aký bude mať jeho dieťa po nástupe do školy režim a čo všetko musí zvládnuť. „ Každé dieťa je iné, vyrastá v inom rodinnom či kolektívnom prostredí. A tak môže mať každé svoju slabšiu oblasť v niečom inom,“ vraví psychologička z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie PhDr. Eva Horáková.

Rodičia, ktorí si nie sú istí, či je ich dieťa pripravené na školu, sa môžu bezplatne obrátiť na Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, ktoré sa nachádza v každom okrese. „Je výhodné ísť do centra príslušného k bydlisku, pretože tam poznajú aj podmienky na jednotlivých konkrétnych základných školách. Podľa potreby potom môžu so školou aj efektívne spolupracovať,“ povedala Horáková.

Pripravenosť na školu zisťujú psychológovia u tých detí, ktorých rodičia o vyšetrenie požiadali, neverbálnym testom. „Približne v trvaní vyučovacej hodiny deti riešia v malej skupine rôzne úlohy v pracovnom zošite – dopĺňaním, označovaním, kreslením obyčajnou ceruzkou,“ hovorí Horáková. Nejde o úlohy, ktoré zisťujú inteligenciu, ale sú zamerané na schopnosti a spôsobilosti, ktoré prváci potrebujú pri práci v škole. „Po ukončení vyšetrenia preberie psychológ v rozhovore s rodičom výkony dieťaťa. Upozorní na možné úskalia a prípadne uvedie aj možnosti pre nácvik slabších schopností. Podľa potreby možno spolupracovať aj so špeciálnym pedagógom v centre,“ vysvetľuje PhDr. Eva Horáková.

Vďaka takémuto „preskúšaniu“ sa rodič dozvie, čo treba zlepšiť. „U niektorých detí sa po absolvovaní navrhnutého tréningu po určitom časovom úseku podarí zlepšiť oslabené funkcie. Ak môžeme konštatovať zlepšenie, dieťa do školy nastúpi včas,“ hovorí Horáková. Niektorým deťom však osoží, ak sa ich školská dochádzka o rok odloží. „Možno ich tým uchrániť od vleklých školských neúspechov a nadmernej psychickej záťaže. Od negatívneho vplyvu nesprávne zvoleného rozhodnutia o zaškolení neraz na ich celý ďalší život,“ dodala Horáková.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#školáci #škola #prvá trieda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk