Ako rozvíjať reč, presnosť a logiku myslenia
- Ak dieťa správne nevyslovuje niektoré hlásky, navštívte logopéda.
- Pred dieťaťom vyslovujte správne a nepoužívajte výrazy, ktoré nechcete, aby hovorilo.
- Využívajte každú vhodnú príležitosť na vysvetľovanie neznámych slov a pojmov.
- Nacvičujte s dieťaťom riekanky. Je vhodné, ak recituje občas postojačky.
- Nechajte si od dieťaťa rozprávať jemu známe rozprávky. Podporujte ho pomocnými otázkami alebo ho nechajte rozprávať podľa obrázkov.
- Dieťa by vám mohlo pravidelne rozprávať o svojich zážitkoch z chvíľ, ktoré nestrávilo s vami a vy mu rozprávajte o svojich.
- Zakladajte dieťaťu jeho vlastnú knihovničku a veďte ho k pravidelnému prezeraniu kníh a časopisov a k šetrnému zaobchádzaniu s nimi.
- Občas s dieťaťom sledujete detský program v televízii a hovorte s ním o jeho obsahu.
- Hrávajte s dieťaťom divadlo – napríklad s maňuškami. Jednu vodí a rozpráva dieťa, druhú vy.
- Navštevujte spolu kino, divadelné predstavenia a nechajte dieťa hovoriť o jeho zážitkoch.
- Zoznamujte dieťa postupne s údajmi o sebe, rodine, domove, bydlisku a o svojej práci. Občas sa presvedčte, čo z týchto údajov si dieťa pamätá.
- Upevňujte význam pojmov: vpredu-vzadu, hore-dole, vpravo-vľavo, dnes-včera-zajtra. Učte dieťa vymenovať dni v týždni, ročné obdobia a ich charakteristické znaky.
- Snažte sa uspokojiť prirodzenú zvedavosť dieťaťa, trpezlivo a primerane odpovedať na jeho otázky.
- Veľký význam pre rozvoj myslenia, reči, citov a fantázie majú rozprávky. Nie tie z televízie a videa, ale rozprávané alebo čítané rodičmi.
- Pre rozvoj myslenia je dôležitý humor a vedenie k chápaniu vtipov.
Vytváranie a rozvíjanie matematických predstáv
- S využitím rôznorodého materiálu (gombíky, farbičky, kocky…) vytvárajte počtové predstavy najprv do troch, potom do piatich až do desať a späť (5, 4, 3, 2, 1, 0).
- Naučte dieťa k určitému počtu pridať alebo z neho ubrať určitý počet (k piatim kockám, ktoré sú na stole, pridaj dve, odober tri a podobne).
- Učte dieťa rozoznávať uvedené pojmy na konkrétnych predmetoch: veľa-málo, viac-menej, všetko-nič, veľký-malý, väčší-menší, najväčší-najmenší, dlhý-krátky, dlhší-kratší, najdlhší-najkratší, široký-úzky.
- Učte dieťa rozoznávať a vytvárať rovnaký počet rôznych predmetov (ukážeme tri kocky a dieťa má pridať rovnaký počet farbičiek).
- Z množstva predmetov rozložených na stole môže dieťa určovať počet rovnakých (sú tu 2 ceruzky, 3 kocky, 5 cukríkov…).
- Naučte dieťa rozlišovať a pomenovať základné geometrické tvary: kruh, štvorec, trojuholník, obdĺžnik, guľa, kocka.
- Hrajte s dieťaťom hry Človeče nehnevaj sa, domino či pexeso.
- Nacvičujte poradové čísla (z radu kociek podaj druhú, tretiu, piatu kocku).
Sluchové vnímanie
- Od malička dieťaťu spievajte, učte ho ľudové aj tanečné pesničky, riekanky, básničky.
- Vytlieskávajte jednoduché riekanky, kratšie aj dlhšie slová.
Hry na sluchovú analýzu slov:
- Na stôl poukladajte bežné predmety a hračky a vyslovte prvú slabiku niektorého z nich. Dieťa má potom slovo doplniť a predmet vám podá (ktoré z vecí na stole začína na bá? Dieťa povie bábika a podá vám ju. Ak je to pre dieťa ťažké, ukážete na bábiku, poviete bá a dieťa slovo doplní).
- Čo je to? Je to na zemi a začína to na ko. Dieťa doplní koberec.
- Poviem ti slovo a ty vymysli iné, ktoré sa začína rovnako. Poviete pero a dieťa pokračuje papier, ponožka, piesok. Pri menovaní slov sa môžete striedať.
- Čo počuješ na začiatku slova pes? Počujeme tam „p“. Čo počuješ na začiatku slova les, dom, zem…?
- Čo počuješ na začiatku slova oko? Počujeme tam „o“. Čo počuješ na začiatku slova ucho, auto…?
- Podobne môžete nacvičovať rozlišovanie spoluhlások a samohlások na konci slova.
- V ktorých z týchto slov počuješ „r“? A poviete slová mačka, polievka, ryba…
Pohybová výchova
- Učte dieťa prekonávať strach z bežných prekážok – podliezanie a preliezanie prekážok, vystupovanie a zostupovanie po schodoch a rebríku striedavo pravou a ľavou nohou, preskakovať nízke prekážky, vystúpiť a zoskočiť zo stoličky.
- Hrajte sa s loptou. Nacvičujte vykopnutie, hádzanie a chytanie horným aj dolným oblúkom, chytanie odrazenej lopty od zeme, steny…
- Učte dieťa skákať na švihadle.
- Učte deti základom športov – plávanie, korčuľovanie, sánkovanie, lyžovanie.
- Veďte dieťa k pomáhaniu pri domácich prácach: zametanie, utieranie riadu, prachu, odkladanie vecí…
Rozvoj jemnej motoriky
- Všimnite si, či je dieťa pravoruké, prednostne používa ľavú ruku alebo je obojručné. Neprecvičujte ho na používanie pravej ruky a radšej sa poraďte v psychologickej poradni o správnom postupe.
- Postupne zaobstarávajte pomôcky na výtvarnú činnosť: mäkké ceruzky, farbičky, fixky, vodové farby, hrubšie štetce, plastelínu, lepidlo, nožnice s oblými čeľusťami, baliaci papier, farebný papier, maľovanky.
- Veďte dieťa, aby za stolíkom správne sedelo a držalo správne ceruzku.
Ako precvičiť zručnosť ruky
- Každodenne trénujte zapínanie a rozopínanie gombíkov, zaväzovanie šnúrok, zapínanie zipsu, obliekanie bábik, skladanie skladačiek, navliekanie korálikov a gombíkov na niť s tupou ihlou.
- Pred nácvikom kreslenia nechajte dieťa uvoľniť si ruku, vo vzduchu nech si skúša pohyb, ktorý potom bude kresliť.
- Všetko robte spolu s dieťaťom, povzbudzujte ho, vyrobené dielka odkladajte, urobte z nich nástenku.
- Z bieleho alebo farebného papiera dieťa vytrháva rôzne tvary – jabĺčka, listy, kruhy, štvorce, trojuholníky…, z ktorých potom skladajte a na papier nalepujte väčšie obrazce.
- Vystrihujte z papiera rôzne široké pásiky.
- Odstrihujte z rohov papiera (časopisu), až sa papier minie.
- Strihajte podľa nakreslených čiar, vystrihujte obrázky zo starých časopisov, nalepte ich tak, aby vznikol podľa fantázie dieťaťa nový obrázok.
- Modelujte z plastelíny rôzne predmety.
- Na dvere alebo stenu pripevnite čistý baliaci papier, na ktorý si dieťa postojačky bude uvoľnenou rukou precvičovať veľkými ťahmi tvary, ktoré neskôr bude kresliť posediačky na papier formátu A4.
- Učte deti kresliť jednoduché tvary: krúžky, elipsy, rovné, šikmé čiary, spodné a vrchné oblúčiky, vlnovky (všetko zľava doprava).
Rozvíjanie samostatnosti dieťaťa
- Dieťa veďte k pomoci pri domácich prácach. Prideľte mu nejakú prácu, ktorú zvládne ako trvalú úlohu.
- Učte dieťa orientovať sa v okolí bydliska, používať telefón, tlmočiť niekomu odkaz.
- Učte dieťa samostatne sa starať o svoju úpravu.
- Upevňujte samostatnosť v hygienických návykoch (umývanie zúbkov, rúk, sprchovanie, použitie WC).
- Veďte dieťa k upratovaniu a udržiavaniu svojich vecí v poriadku.
- Učte dieťa odložiť po jedle zo stola, pomôcť pri umývaní a odkladaní riadu, aby vedelo, že každá vec v domácnosti má svoje miesto.
Zdroj: Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie