Tipy na zdravú desiatu pre školákov

, 02.12.2016 12:00

Desiata nenahradí raňajky, na to rodičia nesmú zabúdať. Deti však potrebujú pravidelný príjem živín a energie v niekoľkých pravidelných dávkach kvôli dobrému rastu a vývinu, udržiavaniu imunity a posilňovaniu zdravia. Dôležitá je preto aj zdravá desiata, ktorá by mala tvoriť 15 % z denného príjmu energie.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK

Deti by desiatu mali skonzumovať približne po 3 hodinách od raňajok. Denná porcia by nemala byť väčšia ako 50 g a uprednostniť treba sladké pečivo, prípadne sušienky, sušené ovocie a cereálne sladké tyčinky pred tučnými múčnikmi a cukrovinkami.

Pri príprave desiat majú cukry svoje nezastupiteľné miesto, nakoľko pre detský vek je charakteristická potreba tzv. rýchlych kalórií, preto nie je potrebné úplne zakazovať sladkosti.

Energetický výdaj kalórií (telesná aktivita, teplo…) by sa mal rovnať energetickému príjmu, a práve v tomto štádiu vývinu mladého organizmu je dôležité zásadu nezanedbať.

Na rozdiel od potrebného príjmu cukru v jedle, sladené nápoje sú pre deti nevhodné. Obsahujú priveľa jednoduchých cukrov a zbytočne zvyšujú príjem energie, čo vedie k vzniku obezity. Rodičia by sa preto mali snažiť pripraviť deťom nápoj do školy doma, najlepšie bez použitia cukru (domáci ovocný či bylinkový čaj, citronáda, domáci sirup). Naučte dieťa dodržiavať pitný režim, inak môže byť dehydrované, unavené a nebude sa vedieť koncentrovať na školské povinnosti (zodpovedajúci príjem u dieťaťa by mal byť 1 liter (najlepšie čistej bez prídavkov cukru) vody denne). Podľa vedúcej odboru hygieny detí a mládeže ÚVZ SR docentky Jany Hamade, kvalitná desiata pre dieťa musí pozostávať z celozrnného pečiva, nátierky, alebo syra, porcie zeleniny a ovocia a hodnotného nesladeného nápoja. To všetko predstavuje zložky potravy, ktoré dodajú organizmu optimálne množstvo výživných látok (bielkoviny, tuky, cukry), ale aj vitamínov a minerálnych látok. Z minerálnych látok je pre vyvíjajúci sa organizmus najvýznamnejší vápnik, ktorého zdrojom je najmä mlieko, mliečne výrobky, syry a jogurty, preto v rámci pestrosti stravy by mali rodičia zaradiť na desiatu aj mlieko a mliečne výrobky. Z mliečnych výrobkov sú veľmi hodnotné probiotické a acidofilné výrobky.

Každé dieťa má svoje obľúbené i neobľúbené potraviny, ovocie i zeleninu. Z toho, čo sú vaše deti ochotné jesť, pripravte každý deň inú desiatu a občas im ponúknite aj novú chuť.

Desiata na pondelok:

  • 1 ks celozrnný chlieb, zeleninová nátierka, 1 ks cereálna tyčinka (na pitie ovocný alebo bylinkový čaj, bez pridaného cukru)

Tip na utorkovú desiatu:

  • 1 ks grahamový rožok, 1–2 ks plátok šunky (kvalitnej, s podielom mäsa aspoň 92%), 1 ks jablko nakrájané na plátky (na pitie doma vyrobená citronáda, najlepšie bez obsahu cukru)

Desiata na stredu:

  • 1 ks celozrnný rožok, 1 ks jogurt s ovsenými vločkami, nastrúhaná mrkva s jablkom, hrozienkami, kokosom (strúhaný) a tromi lyžičkami medu (na pitie voda najlepšie s domácim sirupom)

Desiata na štvrtok:

  • 1 ks tortillový wrap plnený zeleninou (paradajka, paprika, šalát), 1 menšia kocka tvrdého syra, 1 ks banán (na pitie ovocné smoothie)

Tip na piatkovú desiatu:

  • 3 menšie kúsky domáceho koláča s ovocím (najlepšie sezónne, čerstvé), 1 ks ochutené kefírové mlieko, menšia miska sušeného ovocia (na pitie čistá voda s citrónom)

Zdroj: Mgr. RNDr. MUDr. Ján Mikas, PhD., MPH, MHA, hlavný hygienik Slovenskej republiky

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravá výživa #školská desiata #školáci #desiata
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk