Dobrá alebo zlá známka? Každý ju vníma inak

Dobré a zlé známky. Téma, na ktorú sa dá stále rozprávať. Čo vníma žiak, učiteľ a rodič ako horšiu známku? Ktorá známka už je zlá? Každý môže vnímať hranicu známkovania inak, pre niekoho je aj dvojka zlá a naopak. Niektorí študenti sa potešia aj trojke či štvorke. Vnímanie hodnotenia je skutočne veľmi individuálne a veľa závisí aj od požiadaviek žiaka, učiteľa a rodiča.

11.10.2017 12:30
žiak, žiaci, študent, študenti, škola, učenie,... Foto:
Ako vnímajú známky rodičia a ako žiaci?
debata

Dobré známky o žiakoch nevypovedajú, že sú lepšími ľuďmi ako ostatní spolužiaci, ktorí v učení práve nevynikajú. V prvom rade si treba uvedomiť, že je to len známka. Stále je veľmi dôležitá, ale niektorí žiaci sú šikovní v iných oblastiach. Niekto vyniká skôr v zručnostiach alebo napríklad umení. Niekto má zas talent na šport.

Čo je naozaj dôležité, tak to je skutočnosť, že treba medzi tým nájsť určitú harmóniu. Ak je študent výslovne lenivý a nedosahuje dobré výsledky v škole, treba vtedy situáciu určite riešiť razantnejšie. Ak sa však študent snaží a záleží mu na známkach, nemali by ho rodičia alebo učitelia nasilu „tlačiť“ do lepších výsledkov, ak na to nemá predpoklady. Treba si uvedomiť svoje hranice a v rámci nich podávať určité výsledky.

Na túto tému sme sa porozprávali aj so školskou psychologičkou Kornéliou Ďuríkovou.

Čo odporúčate žiakom, ktorí sa boja prísť domov s horšou známkou?

Aby sa určite nebáli, pretože život sa netočí len okolo známok. Známky sú len istým signálom toho, čo nám ide lepšie a čo horšie. Ukazujú na čom treba popracovať.

To, že som dnes dostal horšiu známku, vôbec neznamená, že ju dostanem aj nabudúce a už vôbec nehovorí o tom, aký som človek. Je to len známka.

Ako by sa mali zachovať rodičia, ak dieťa domov prinesie horšiu známku?

V žiadnom prípade nerobiť z toho vedu. Treba sa pokojne opýtať dieťaťa, čo si o tej známke myslí, aký bol dôvod, nech povie svoje vysvetlenie. Treba ho povzbudiť v ďalšom učení, pomôcť a poradiť. Netreba vytvárať atmosféru katastrofy či konca sveta.

Príčiny môžu byť rôzne a dieťa treba skôr podporovať k ďalšiemu učeniu, hovoriť o vytrvalosti, prekonávaní prekážok, prípadne hľadať iné spôsoby učenia sa. Motivovať a nie naopak, nie demotivovať.

Občas sa stane aj tomu najlepšiemu študentovi, že sa mu nedarí. Ak donesie horšiu známku raz, pravdepodobne to nie je nič vážne. Kedy by však rodič mal spozornieť?

Keď sa horšie známky opakujú. Je ale tiež otázka, čo je to horšia známka. Treba ich vnímať v širších súvislostiach. Napríklad, u jedného učiteľa môže byť trojka veľmi dobrá známka a u iného naozaj zlá. Taktiež je veľmi dôležité sledovať posun dieťaťa, či ide o zlepšovanie alebo zhoršovanie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #hodnotenie #známky #päťka