Vzdelávanie najmenších by malo byť súčasťou výchovy

Existujú spôsoby alebo metódy, ako čo najlepšie vzdelávať malé deti? Aké princípy môžu učitelia a rodičia využívať pri vzdelávaní predškolákov a najmenších? V čom im vieme pomôcť a pripraviť ich neskôr na proces učenia sa, ktorý ich v škole čaká?

11.12.2017 22:00
deti, škôlka, materská škola, jasle, Foto:
Aj najmenšie deti sa potrebujú vzdelávať, pomôcť im môžu rodičia už v rannom veku.
debata

Veľa odborníkov hovorí o domácom vzdelávaní tých najmenších. Čím skôr sa rodičia začínajú deťom venovať, tým lepšie výsledky môžu očakávať v súvislosti so vzdelávaním. A nemusí ísť hneď o samotné učenie, stačí ísť deťom príkladom v rámci slušného správania, ďalej ich môžete vzdelávať napríklad vhodnými podnetmi a otázkami v rámci spoločných zážitkov alebo zážitkov zo škôlky.

Gillian Craig, ktorý je súčasťou inovatívneho vzdelávacieho programu Learning Time with Shaun and Timmy, odporúča nasledovné metódy pri výchove, respektíve vzdelávaní predškolákov a malých detí:

Pýtajte sa správne otázky

Znie to možno banálne, ale je to naozaj dôležité. Klásť dobré a správne otázky je pri malých deťoch kľúčové. Musíte vedieť položiť tú správnu otázku, ak očakávate určitú odpoveď. Príliš všeobecným otázkam malé deti neporozumejú. Preto je dobré sa pýtať na konkrétne veci, vyvolať emóciu, pýtať sa na zážitky hneď, ako ich zažili. Veľa odborníkov odporúča, aby sa napríklad rodičia pýtali tých najmenších školákov hneď po vyučovaní na to, ako sa im dnes darilo v škole. Pretože vtedy sú veci ešte stále čerstvé, prípadne sú ešte v školskom prostredí.

Rozprávať sa s tými najmenšími školákmi o tom, čo preberali na hodinách a aby vôbec uvažovali o tom aj doma, môže byť pre nich veľmi užitočné. Pýtať sa ich na to, čo sa im páčilo a naopak, čo by zmenili, pýtať sa ich, čo im najviac pomohlo. Ak to ešte doplníte o otázku „Prečo sa im to páčilo?“, o to to bude zaujímavejšie. Vyvolávať u malých detí odpovede, poskytovať im priestor na to, aby si mohli ilustrovať pocity.

Posilniť u deti želané správanie

O čom hovoríme? Prebúdzať u detí hodnoty, ktoré sa v spoločnosti všeobecne predpokladajú – je to napríklad pomáhanie priateľom, vyjadrovanie ľútosti a odpustenia, tímová práca, zdvorilosť, schopnosť podeliť sa s ostatnými a podobne. Rodičia by deti mali viesť k zdvorilým rozhovorom s ostatnými dospelými ľuďmi, ale rovnako aj s ostatnými rovesníkmi – pozdraviť ľudí pri vchádzaní do miestnosti alebo v obchode, vo výťahu, v reštaurácii, vedieť poďakovať a poprosiť. Rodič by v tomto prípade mal ísť vzorom, poskytnúť podporu a povzbudenie. Rodičia by tak nemali nechať túto časť len na pedagógov, ale mali by začínať s touto výchovou už vo veľmi skorom veku, v budúcnosti to bude mať pozitívny prínos pre samotné deti.

Vyhnite sa klasifikácii

Deti sú v škole klasifikované, hodnotenie je bežnou súčasťou života každého školáka. Žiaci dostanú známku, často sa porovnávajú s ostatnými spolužiakmi. Hodnotiť však dieťa v predškolskom veku nie je podľa Craiga vhodné.

„Absencia klasifikácie znamená, že deti môžu rozvíjať svoje zručnosti a skúšať nové v uvoľnenom a prirodzenom prostredí. Keď deti získavajú nové zručnosti, rozvíjajú nové spôsoby riešenia problémov a maximálne využitie aktivít. A podobne to je napríklad aj s hračkami – ak poskytneme deťom dostatok predmetov a hračiek, umožňujeme im tým experimentovať s rôznymi spôsobmi učenia sa,“ hovorí Gillian Craig na stránke Britishcouncil.org.

Rodičia alebo učitelia v materskej škole tak pomáhajú deťom rozvíjať zručnosti bez tlaku na to, aby ich priamo hodnotili.

Dieťa v škôlke by malo mať podľa Craiga napríklad priestor na zábavu a kreativitu, aby sa mohlo ďalej rozvíjať.

„Najdôležitejšia je otázka dôvery. Ak malé deti môžu používať angličtinu zábavným, kreatívnym a inkluzívnym spôsobom, dúfam, že to bude podporovať šťastných a bezpečných študentov, ktorí v budúcnosti nebudú vidieť angličtinu ako prekážku na prekonanie alebo len iný školský predmet, ktorý musia študovať,“ hovorí ďalej Craig.

Pochvala a úsilie

Chváľte silné stránky, ale nezabudnite aj na úsilie. Oplatí sa však chváliť konkrétnu vec, ktorá sa dieťaťu podarila, nie všeobecne : „Dobrá práca“! Vyzdvihnúť konkrétny aspekt pomôže dieťaťu pri ďalšom snažení. Stále je dôležité aj samotné úsilie, pri tých najmenších je to totiž rovnako dôležité ako výsledok. Tým mu rodič prejavuje podporu aj pri malých triumfoch.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vzdelávanie #predškoláci #škôlkari