Ak by sme mali definovať presný význam Montessori, tak vychádza najmä z potenciálu samotného dieťaťa, pričom je veľmi dôležité aj prostredie, v ktorom sa nachádza s prihliadnutím najmä na potreby dieťaťa. Dôraz sa kladie na to, aby si dieťa našlo spôsob riešenia úloh, aby si zvolilo tempo, aké jemu vyhovuje. Montessori má teda rozvíjať zručnosti a poznatky dieťaťa, veľký dôraz sa kladie na slobodu a sebarealizáciu. Dieťa si vyberá činnosť, po ktorej túži.
Montessori metóda podčiarkuje jedinečnosť každého dieťaťa. Vychádza najmä z nasledovných zásad vzdelávania:
- Dieťa treba podporovať v jeho činnosti
- Nenapomínať, netrestať
- Prístup k dieťaťu nesmie byť autoritatívny alebo nátlakový
- Učiteľ je v úlohe sprievodcu dieťaťa, je nestranný, vystupuje ako facilitátor
- Používanie materiálov a pomôcok s prihliadnutím na vek a psychický vývoj dieťaťa
- Prostredie, ktoré zohľadňuje vývoj žiakov a ich schopnosť
Čo hovorí definícia?
„Montessori vzdelávanie ponúka jedinečnú skúsenosť s cieľom pomôcť dieťaťu maximalizovať jeho potenciál; vzdelávacie prostredie, ktoré je účelovo navrhnuté tak, aby spĺňalo jeho jedinečné potreby v oblasti vývoja, a dospelých, ktorí sú špeciálne vyškolení na to, aby dieťa pozorovali a umožnili mu kontakt s tým, čo sa potrebuje v danom momente naučiť,“ píše sa na stránke mariamontessori.com.
Kto bola Maria Montessoriová?
Maria Montessoriová priniesla v minulom storočí revolučnú metódu vzdelávania a výchovy detí. Bola to predstaviteľka reformnej pedagogiky a talianska lekárka. Celý život sa venovala detskému zdraviu. Vytvorila tiež veľmi populárny zoznam, ktorý môže slúžiť ako výchovná pomôcka pre rodičov.
Má názov 19 krátkych základných prikázaní pre rodičov:
- Deti sa učia z toho, čo ich obklopuje
- Ak je dieťa často kritizované, učí sa odsudzovať ostatných
- Ak je dieťa často chválené, učí sa hodnotiť
- Ak sa dieťa stretáva s agresivitou, učí sa biť
- Ak dieťa vyrastá v úprimnosti, učí sa spravodlivosti
- Ak sa dieťaťu často vysmievajú, stáva sa plachým
- Ak sa dieťa cíti v bezpečí, učí sa veriť ľuďom
- Ak je dieťa často zahanbené, cíti sa previnilo
- Ak je dieťa často povzbudzované, bude zdravo sebavedomé
- Ak ste k dieťaťu zhovievaví, bude trpezlivé
- Ak je dieťa podporované, získa istotu
- Ak dieťa žije v priateľskej atmosfére a cíti sa potrebné, naučí sa nájsť lásku
- Nehovorte o dieťati zle, či už je prítomné alebo nie
- Sústreďte sa na rozvíjanie toho dobrého u dieťaťa, aby to zlé nemalo miesto
- Vždy počúvajte a odpovedajte na otázky, ktoré dieťa kladie
- Vážte si dieťa, ktoré urobilo chybu a dokázalo ju skôr či neskôr napraviť
- Buďte pripravení pomôcť dieťaťu, ktoré hľadá a buďte neviditeľní pre dieťa, ktoré už našlo
- Pomáhajte dieťaťu osvojiť si to, čo si neosvojilo skôr
- Vždy sa správajte k dieťaťu tak, ako len najlepšie viete – dávajte mu to najlepšie zo seba
Montessori a škola?
Dôležitým faktorom tu je pohyb – pohybové aktivity, ktoré sa spájajú s rozvíjaním intelektu dieťaťu. Sú zamestnané ruky, ale i hlava. V Montessori škole sa uplatňuje myšlienka: „Pomôž mi, aby som to dokázal sám.“ V rámci výchovy a vyučovania sa používajú špeciálne učebné materiály a rovnako aj rôzne pomôcky.
Dnes sú už veľmi populárne aj „Montessori dielničky“ pre tých najmenších, kde môžu prísť rodičia so svojim dieťaťom a rozvíjať jeho schopnosti a zručnosti od najútlejšieho veku. Práve v týchto dielničkách deti pracujú s tými najrôznejšími pomôckami – hračkami, ktoré im pomáhajú k rozvoju ich motorických, pohybových zručností či intelektu.
Dá sa to aj individuálne. Na internete existuje množstvo návodov pre rodičov, ako si „zostrojiť“ takéto dielničky a pomôcky. Internet tak ponúka široké možnosti tým, ktorí hľadajú inšpirácie na Montessori aktivity v pohodlí svojho domova.