Dospievajúci školáci a chronická únava

, 20.05.2018 21:50
Tínedžerov zaujíma internet a kamaráti, nie knihy
Dospievajúci školáci to nemajú vždy jednoduché. Mnohí trpia únavou a v škole sa potom nedokážu sústrediť na vyučovanie. Autor:

Tínedžeri bývajú často unavení a nervózni. Dôsledkom toho je potom slabý výkon takéhoto žiaka v škole, nedokáže zostať dlhšie sústredený, zabúda a je podráždený. Poviete si "typický tínedžer". Nemusí to byť len o tom, že je vaše dieťa v tomto veku, ale môže ísť o vyčerpanosť a chronickú únavu, s ktorou bojujú neraz práve tínedžeri.

Nedostatok spánku ovplyvňuje školské výkony študentov, ich fyzické a duševné zdravie. V podstate nedostatok spánku ohrozuje celú kvalitu ich života. Žiaci v puberte to majú naozaj ťažké, hormonálne zmeny vedú k narušeniu ich cirkadiánnych rytmov (biorytmov). Podľa Spánkového centra v UCLA sa počas puberty môže žiakom posunúť ich čas spánku až o dve hodiny v porovnaní s časom, kedy zvykli chodiť do postele počas detstva.

V každom prípade si treba nastaviť režim tak, aby mal tínedžer možnosť oddýchnuť si a načerpať sily do ďalšieho dňa. Nútiť tínedžera, aby išiel do postele už o deviatej večer, asi nebude najlepší nápad. Zvlášť, ak sa necíti o tomto čase unavený a môžu za to hormonálne zmeny, na ktoré by mali rodičia pamätať.

Kvalitný a dostatočne dlhý spánok je však nevyhnutný. Počas týždňa sú žiaci nútení vstávať skôr, niektorí musia do školy cestovať niekoľko kilometrov a naozaj je pre nich ranný budíček utrpením. Vtedy by si mali rodičia uvedomiť, že ak dieťa vstáva skutočne skoro ráno, cez víkend ho treba nechať „dospať“ zameškané hodiny. Nenúťte tínedžera cez víkendy, prázdniny a sviatky, aby vstával rovnako skoro, ako počas školských dní.

Tínedžer by mal spať denne až deväť hodín.

Podľa viacerých výskumov sa hovorí, že dospievajúci človek (tínedžer) by mal spať denne až deväť hodín, respektíve v rozpätí 8 – 10 hodín. Samotný počet hodín je síce dôležitý, ale rovnako je to aj s časom, kedy sa ukladáme na spánok. Vedci odporúčajú, aby sme chodili do postele približne v rovnakom čase. Výrazné rozdiely v časoch neodporúčajú.

Učitelia musia bojovať s únavou žiakov na hodinách neustále. V praxi to potom vyzerá tak, že dospievajúci študenti sú počas vyučovania ťažko zvládnuteľní, majú výkyvy nálad a neprimerane reagujú na podnety pedagóga. Vzniká tak nepríjemná atmosféra, problémy v komunikácii a môže dôjsť tiež ku konfrontačným situáciám. V takomto prostredí sa potom len veľmi ťažko dokážu sústrediť aj ostatní študenti.

Do postele až po polnoci

Veľa študentov počas týždňa ponocuje, pred polnocou ich rodičia nedokážu dostať do postele. Niektorí sa učia dlho do noci, iní zas pozerajú televíziu alebo trávia niekoľko hodín na počítači a na internete, na sociálnych sieťach a nájdu sa aj študenti, ktorí sa nedokážu odtrhnúť od dobrej knihy a ráno majú problém vstať načas do školy.

Skoré ranné vstávanie je potom pre študenta príliš náročné. Dôsledkom toho však môže dochádzať už k spomínanej chronickej únave. Ak dlhodobo študenti zostávajú dlho do noci hore, majú nedostatok spánku a počas dňa sú nevyspytateľní, tak nie je to len typické správanie počas puberty, ale je to dôsledok chronickej únavy.

Tá môže viesť k ďalším problémom, napríklad nedostatok spánku spôsobuje fyziologické problémy, akými môže byť vyššie riziko cukrovky, predčasné starnutie, depresie, vysoký krvný tlak, problémy so srdcom, obezita, zhoršená imunita. Okrem toho majú študenti problém s učením, nedokážu sa sústrediť a zapamätať si súvislosti.

Existuje nejaké riešenie?

Jedna z vecí, ktoré môžeme urobiť, je pomôcť tínedžerom naučiť ich riadiť múdro svoj čas. Naplánovať si aktivity tak, aby mali čas na školu, záľuby a mimoškolskú činnosť. To, čo už nestíhajú a dorábajú si do školy po nociach, treba zo zoznamu aktivít vylúčiť. V takomto prípade je na mieste, ak študent obmedzí niektorú z mimoškolských aktivít, ktorá ho môže výrazne zaťažovať.

Osvojiť si zdravé návyky a zručnosti v oblasti riadenia času sú kroky, ktoré môžu študenti využiť na vyriešenie mnohých problémov počas dospievania.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tínedžeri #chronická únava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk