Ideálny učiteľ? Tak trochu superhrdina

, 20.03.2019 11:15
škola, žiak, vzdelávanie,
Učiteľ je ten, kto svojim žiakom nielen odovzdáva vedomosti, ale aj formuje ich osobnosť. Autor: ,

Múdry ako sova, pracovitý ako včela a odvážny ako lev. Samozrejme vtipný, schopný podať učivo zaujímavým spôsobom, nadšený pre svoju prácu, empatický voči všetkým žiakom. Taký by mal byť ideálny učiteľ podľa detí. Rodičia súhlasia a pridávajú: mal by aj vychovávať. Nároky na učiteľské povolanie sú preto obrovské, nezávisle od nízkeho finančného či spoločenského ohodnotenia tejto profesie.

Učiteľ je ten, kto svojim žiakom nielen odovzdáva vedomosti, ale aj formuje ich osobnosť. Deti v školách trávia veľkú časť dňa, vytvárajú si kamarátstva, učia sa fungovať v kolektíve a na to všetko dohliadajú práve pedagógovia. Komenského inštitút si dal agentúrou Focus vypracovať prieskum nazvaný Predstava ideálneho učiteľa, na ktorom sa zúčastnili žiaci druhého stupňa základných škôl a ich rodičia.

„Slovenskí rodičia aj žiaci si želajú za učiteľa superhrdinu. To je správne, pretože učiteľovi zverujeme obrovskú moc nad našimi deťmi. Problémom je, že zároveň robíme všetko preto, aby sme takýchto učiteľov v školstve nemali. Supermanom dávame supernízku podporu pri ich príprave, ďalšom vzdelávaní aj finančnom ohodnotení. Ak očakávame pre naše deti supermanov, nemôžeme čakať, že nám budú zázrakom zoslaní z neba,“ konštatuje Juraj Hipš z Komenského inštitútu.

Deti aj rodičia hľadajú v učiteľovi približne rovnaké hodnoty. „Tak rodičia, ako aj žiaci očakávajú od učiteľov predovšetkým, že budú spravodliví, inovatívni v didaktických procesoch, budú viesť deti k spolupráci, a nie k individualizmu a budú naše deti aj vychovávať, a nielen učiť. Že budú jednoducho nadšení a zapálení pre svoju prácu,“ opísal výsledky Martin Slosiarik, šéf agentúry Focus.

Deti s rodičmi sa však nezhodli v názore na potrebu zadávania domácich úloh. Kým žiaci na túto časť vyučovacieho procesu šomrú, rodičia majú opačný názor. „Drvivá väčšina rodičov zažila domáce úlohy a považujú to za bežnú súčasť školy. Je ale otázne, či je to zdravé a prospešné, ak deti aj po škole zavalíme ďalšou prácou,“ zamýšľa sa Hipš.

Názory detí a rodičov sa rozchádzajú aj v otázke záujmu učiteľov o osobný život žiakov. Viac ako 93 percent rodičov si myslí, že pedagóg by mal nielen učiť, ale aj vychovávať. „Rodičia od učiteľa neočakávajú len to, že naučí ich potomka vedomostiam. Chcú aj pedagóga, ktorý je zároveň empatický a nápomocný riešiť osobné problémy ich detí. Túžime, aby naše deti učili múdri, láskaví ľudia, a ako ukázal prieskum, aj pre svoje povolenie nadšení ľudia. Jedným slovom polobohovia,“ povedal Hipš.

Naopak, žiaci záujem učiteľov o svoj osobný život veľmi nevítajú a vidia to skôr ako neopodstatnené miešanie sa do ich súkromia.

Pedagógom, ktorí spĺňajú kritériá stanovené tým najnáročnejším publikom – žiakmi, je určená súťaž Učiteľ roka. Konať sa bude už jej druhý ročník. „Mal by sa prihlásiť každý učiteľ, ktorý skúša niečo nové, experimentuje na hodinách a chce ukázať žiakom, že sa dá učiť aj inak. Pre nás učiteľov je nesmierne dôležité, aby sme sa navzájom inšpirovali. Sú tu deti, kvôli ktorým sa snažíme školu premeniť na miesto, kam budú rady chodiť a kde sa môžu každý deň niečo nové naučiť,“ vyzýva Zuzana Tkáčová, učiteľka informatiky, ktorá prvý ročník súťaže vyhrala.

Do súťaže sa môžu prihlásiť sami učitelia, alebo ich môže nominovať široká verejnosť. Čas je do 28. apríla. Víťaz okrem ocenenia jeho práce získa 5 000 eur a cestu do Dubaja na finále súťaže Global Teacher Prize 2020.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#učiteľ roka #učiteľ #Komenského inštitút
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk