Deň pred maturitnou skúškou: Manuál najbližších 24 hodín

, 26.05.2019 22:00
maturita, maturity, stredná priemyselná škola,...
Ústna časť maturitných skúšok na stredných školách skončí 7. júna 2019. Autor: ,

Ešte stále sa na stredných školách konajú ústne maturity, a tak sa mnohí maturanti snažia na poslednú chvíľu urobiť všetko pre to, aby ich zvládli čo s najlepšími výsledkami.

Ako úspešne zvládnuť maturity? Maturitné skúšky sú pre študentov dôležitým momentom v ich živote. V osudný deň ústnej skúšky sa každý študent môže cítiť neisto, môže byť v strese, prípadne mať zlú náladu. Dôležité je sa však v tento deň sústrediť a snažiť sa čo najviac upokojiť.

Úrad verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR) na svojej stránke radí maturantom štyri tipy na úspešne zvládnutie maturitného dňa, ako zvládnuť stres, podporiť schopnosť sústrediť a tiež vysvetľuje, prečo je také dôležité pred skúškou sa zdravo naraňajkovať.

Nasledujúce štyri tipy vám môžu pomôcť zmaturovať. Úspech nezávisí len od množstva vedomostí, ktoré ste sa za uplynulé mesiaca snažili zapamätať. Ak totiž budete v strese alebo sa budete cítiť zle, môžete ľahko dostať „okno“ a všetko, čo ste sa naučili, môže byť v danej chvíli preč.

Úspešná maturita tak závisí od vedomostí, ale tiež od kvalitného odpočinku, zdravej stravy, pitného režimu, pohybu, vitamínov a v neposlednom rade je to aj o tom, ako sa pred skúškou naladíte. Nezabudnite na neformálny rozhovor s kamarátmi a ostatnými spolužiakmi, nesnažte sa poslednú hodinu nasilu naučiť to, čo ste za posledné týždne nestihli. Zbytočne sa len vystresujete.

Tipy pred maturitnou skúškou

  • Deň pred maturitou si doprajte aktívny odpočinok

Na učenie už zabudnite, nepomôžete si tým. „Deň pred maturitnou skúškou sa študentom všeobecne neodporúča učiť sa, ani si opakovať učebné texty. Nárazové učenie často vedie k nervozite a nepohode, čo je nežiaduce. Študenti by si v tento deň mali dopriať aktívny, nie však príliš záťažový odpočinok. Niekomu pomáha prechádzka na čerstvom vzduchu, inému masáž alebo joga. Rovnako je prospešné vyskúšať niektoré z množstva dýchacích cvičení,“ radí študentom Jana Hamade, vedúca Sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností na Úrade verejného zdravotníctva SR.

  • Zdravé raňajky v deň „D“ vás správne naštartujú

Raňajky nepodceňujte, aj keď máte žalúdok „na vode“ a myslíte si, že do neho nič nedostanete. Odísť z domu bez raňajok nie je najideálnejšie riešenie, zvoľte ľahko stráviteľné a výživné potraviny.

„Vhodné sú celozrnné cereálie alebo pečivo, banán, nízkotučný jogurt, ovsené vločky, tofu, acidofilné mlieko, tvaroh, orechy, ovocie a zelenina. Ide o potraviny, ktoré zásobujú mozog a telo dostatočným množstvom energie a pomáhajú zabrániť kolísaniu hladiny cukru v krvi. Správne zvolené raňajky dodajú svalom a mozgu energiu potrebnú na zvládnutie požadovaných výkonov. Raňajky by mali obsahovať ľahko stráviteľné bielkoviny, malé množstvo tukov a polysacharidy,“ hovorí ďalej Jana Hamade.

  • Energiu doplňte sladkosťou, zhlboka dýchajte

Tak ako sú dôležité raňajky a správne zvolené potraviny, tak isto sú nevyhnutné tekutiny. Vyhnite sa iba rannej káve alebo sladeným nápojom. Ak nemáte radi minerálku, skúste vodu s citrónom alebo nesladený čaj. Okrem toho si urobte dýchacie cvičenie a to najmä vtedy, ak budete mať pocit nervozity. Hlboké nádychy pomôžu zahnať pocity nervozity a stresu, prípadne si zoberte so sebou obľúbenú hudbu a počúvajte ju cestou do školy.

„V deň maturitnej skúšky si so sebou nezabudnite vziať dostatok tekutín, najlepšie vo forme pitnej vody, minerálok, či nesladených čajov. Povolená je aj drobná sladkosť, napríklad čokoládovo-cereálna tyčinka. Nervózni študenti by mali myslieť na správnu techniku dýchania, pomôže im to dôkladne prekysličiť mozog a lepšie sa sústrediť. Dýchať sa má zhlboka, je to dôležité nielen pred samotnou skúškou, ale aj počas nej. Schopnosť sústrediť sa podporí aj počúvanie hudby. Pred ústnou skúškou pomôže i drobná pohybová aktivita – krátka prechádzka na školskom dvore, vyšliapnutie do schodov, posiľnovanie s antistresovými predmetmi či pretiahnutie tela,“ odporúča odborníčka z ÚVZ SR.

  • Debata so spolužiakmi pomôže zahnať stres

Podľa Jany Hamade sú prejavy stresu a nervozity u každého veľmi individuálne. „Nervozita je bežný ľudský prejav, ktorý sa objavuje najmä v období životne dôležitých situácií, ku ktorým zaraďujeme aj maturitné skúšky. Zbaviť sa stresu zo skúšania pomôže hoci aj krátka, neviazaná a so skúškou nesúvisiaca konverzácia s ostatnými študentmi alebo telefonát s blízkymi. Pomôže to uvoľniť vnútorné napätie. Záťažové životné situácie sa lepšie zvládajú aj prísunom vitamínov a minerálnych látok, ako je napríklad skupina vitamínov B, vápnik a horčík. Neodporúča sa piť väčšie množstvo kávy alebo alkohol.“

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#maturanti #stres #stres zo skúšky #ústne maturity
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku