Jesenná únava a choroby útočia – pociťujú ich aj deti

03.11.2016 06:00
nos, prechladnutie, nádcha, kvapky
Ilustračné foto. Autor:

Poznáme to všetci. Príval povinností, stres, sychravé počasie nám nepridáva na lepšej nálade. To môže vyústiť do melanchólie, únavy až depresie. Deti prinášajú zo školy choroby, ktoré sa s nimi tiahnu celé mesiace. A tak si postupne odovzdávajú bolesti hrdla, nachladnutie, chrípku všetci členovia rodiny. Začarovaný kruh...

Počas jesenných mesiacov sú deti oveľa náchylnejšie na rôzne choroby. Zároveň s nimi prichádza aj obdobie, kedy sú viac unavené, ospalé a ťažšie sa im pripravuje do školy.

Prejavy únavy

Zistiť, že naše dieťa zasiahla únava, nie je vôbec ťažké. Sprevádza ju často náladovosť, ktorú má na svedomí napríklad počasie, zmena času a viac školských aktivít. Dieťa sa vracia zo školy unavené, melancholické, bez nálady. Stráca chuť do učenia, má sklon k horšiemu správaniu, odvrávaniu, reaguje podráždene. Viac času strávi v posteli, ležaním, spaním. A keďže sa dieťa nachádza v takomto stave, je náchylnejšie na choroby.

S jeseňou a zimou prichádza chrípková sezóna, nachladnutia, bolesti hrdla a dutín. Povedzme si, nič neobvyklé pre toto obdobie. Čo však môžeme urobiť, aby sme spomínané príznaky aspoň trochu zmiernili?

Dá sa proti týmto prejavom bojovať? Prípadne ich aspoň do určitej miery zmierniť? Počasie na nás a deti pôsobí utlmujúco, preto treba myslieť na to, ako sa dobiť energiou a pozitívnym zmýšľaním. Sústreďte svoju pozornosť na pár faktov, vďaka ktorým môžete predísť aspoň čiastočne k únave a melancholickým stavom. Kombináciou dobrej stravy, vitamínov, dostatočným pohybom a dobrej nálady dokážete zázraky.

Vitamíny, vitamíny a opäť vitamíny

Všeobecne platí, že správna životospráva pôsobí na naše zdravie. Preto do jedálnička detí zahrňte čo najviac vitamínov, minerálov, menej tukov a obmedzte tiež prísun sladkostí.

Pamätajte na to, že cukor deti potrebujú, snažte sa ho viac doplniť práve čerstvým ovocím. Nepodceňujte ani na zeleninu a myslite tiež na dostatok tekutín. Tie sú dôležité počas celého roka, nie iba v lete.

Siahnite po sezónnom ovocí, zelenine a urobte si smoothie, domáci džús alebo ovocnú kašu. Využite jablká, hrušky, hrozno, cviklu zo záhrady a pripravte deťom rôzne šťavy. Doplníte im tak vitamíny, ktoré budú práve teraz potrebovať oveľa viac.

Najväčšiu časť vitamínov by mali deti dostať prostredníctvom pestrej a vyváženej stravy. Ak má dieťa nábeh na prechladnutie alebo vidíte, že bude o pár dní v posteli s horúčkou, siahnite po vitamínoch z lekárne. Dnes existujú vitamínové doplnky pre deti. Tu však platí, nekombinovať príliš veľa a radšej si nechať poradiť od lekára, ktoré prípravky zvoliť.

Cibuľa a med

Už naše staré mamy sa riadili tým, že med a cibuľa sú overenými pomocníkmi pri rýchlejšom vyliečení sa z chrípky a nachladnutia. Na druhej strane sú oveľa lacnejšou alternatívou ako mnohé vitamíny z lekárne. Zároveň sú nenáročné na prípravu.

Niektorí rodičia dávajú deťom konzumovať med samotný, iní zas kombinujú med s cibuľou, prípadne vyrábajú z tejto zmesi sirup. Trápi vaše dieťa kašeľ? Staré mamy napríklad zvykli rozkrojiť cibuľu na niekoľko kúskov, vložili ju do vrecúška a porozkladali v miestnosti, v ktorej dieťa spalo. Takto pripravená cibuľa vraj dokáže kašeľ utlmiť.

Okolie vplýva na náladu dieťaťa

Keďže teraz je vonku dlhšie tma, zahrňte svoj príbytok svetlom, farbami a rastlinami. Rastliny produkujú kyslík, veselé farby kvetov zas pozitívne vplývajú na naše podvedomie. Zvoľte vhodný typ rastlín do detskej izby, poraďte sa s odborníkom v predajni, ktorý vám odporučí vhodný kvet do interiéru.

Kvety nemusíte len kupovať. Práve teraz je vhodný čas na jesennú prechádzku v parku, kde si môžete spoločne nazbierať popadané listy zo stromov a gaštany. S deťmi si tak vyrobíte dekorácie, ktorými následne ozdobíte váš domov. Prichádza aj sezóna tekvíc, z ktorých sa dá vytvoriť čokoľvek. Ak nemáte nápad, čo z tekvice urobiť, hľadajte inšpiráciu na internete.

Prekúrené miestnosti – raj pre vírusy

Počas chladnejších mesiacov zvyknú byť miestnosti prekúrené a málo vetrané. V takomto prostredí na dieťa číha množstvo mikróbov a vírusov, ktoré imunitu nijako neposilnia.

Preto detskú izbu pravidelne vetrajte a radiátor nenastavujte na najvyššiu teplotu. Príliš veľké teplo pôsobí na človeka utlmujúco a v takomto prostredí sa budú vášmu dieťaťu len ťažko robiť domáce úlohy.

Pohyb v prírode a na čerstvom vzduchu je zas dobrým pomocníkom proti únave a chorobám. Nebojte sa chladnejšieho počasia, investujte do kvalitného termooblečenia, nezabudnite na čiapku a šál. Takto pripravení sa môžete vybrať s vašimi deťmi von, aj keď je tam o čosi chladnejšie.

Plávanie pomôže pri budovaní imunity

Odborníci sa zhodujú, že otužovanie je dobrým pomocníkom na budovanie imunity. V chladnejšom období odporúčajú plávanie, ktoré pôsobí na kardiovaskulárny systém, zlepšuje cirkuláciu krvi v tele, zlepšuje sa dýchanie a pozitívne vplýva aj na psychiku dieťaťa.

Samozrejme, aj tu platí, že síce plávanie sa odporúča takmer všetkým deťom, nájdu sa i tu výnimky. Sú to napríklad deti, ktoré trápi astma, pri nich sa treba poradiť s lekárom. Astmatici majú väčšinou problémy s chlórom, ktorý im spôsobuje komplikácie pri dýchaní.

A na záver ešte nezabudnime spomenúť, že úsmev, dobrá nálada a kvalitný spánok sú neodmysliteľnými pomocníkmi proti jesennej únave a chorobám.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#únava #prechladnutie #jesenná depresia #jeseň #chrípka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk