Študentov môže potrápiť syndróm vyhorenia

, 07.12.2017 11:00
jar, únava, spánok, vyčerpanie, záťaž, knihy,...
So syndrómom vyhorenia sa dnes stretávajú nielen dospelí, ale postihuje aj študentov. Autor:

Syndróm vyhorenia poznajú nielen dospelí, ale dnes sa už s týmto problémom stretávajú aj študenti. Štúdium si často vyžaduje vysoké nasadenie rovnako v škole ako doma. Školáci, ktorí zodpovedne pristupujú k svojmu štúdiu, tak venujú veľa času príprave doma, snažia sa dosahovať čoraz lepšie výsledky, zlepšovať sa v jednotlivých predmetoch a pracovať na sebe. Zvýšený tlak na kvalitu študijných výsledkov sa tak odzrkadlí aj na zdraví či psychike nejedného študenta.

Syndróm vyhorenia je dnes často skloňovaným pojmom, vieme však čo presne znamená? Poznáme jeho príznaky? Ak človek pociťuje únavu alebo pociťuje bolesti hlavy, nemusí ísť nevyhnutne o spomínaný syndróm. Podľa viacerých príznakov teda vieme tento syndróm definovať.

Aké sú základné príznaky syndrómu vyhorenia? Ak študent cíti, že je neustále unavený a nie iba fyzicky, ale aj emocionálne a mentálne, bolí ho často hlava a má problémy so spánkom, mohlo by ísť o syndróm vyhorenia. Ďalej mení nálady, je mrzutý, strieda pocity hnevu bez nejakej konkrétnej príčiny a nič ho nebaví, nepociťuje z ničoho radosť, tak hovoríme o základných príznakoch syndrómu vyhorenia.

Ak študent doteraz vykazoval vynikajúce výsledky v škole a štúdium ho napĺňalo, rád sa mu venoval a nastal zlom, kedy prestal vykazovať záujem o tieto aktivity, pravdepodobne môžeme hovoriť o syndróme vyhorenia.

Veľmi dôležité pri štúdiu je si uvedomiť určité hranice. Študent je plný elánu, venuje sa škole a mimoškolským aktivitám – až si zrazu uvedomí, že celý jeho život sa „točí“ len okolo učenia. Preto by mal aj príliš horlivý študent myslieť na to, že občas si treba urobiť voľno, ísť medzi priateľov, do prírody alebo sa uvoľniť pri dobrej knihe či filme.

Mladí ľudia by mali poznať svoje hranice, mali by poznať riziko syndrómu vyhorenia a mali by dbať na to, aby sa mu vedeli včas ubrániť. Ak ma na seba študent príliš vysoké nároky, mal by tu byť pedagóg, rodičia alebo priatelia, ktorí ho usmernia a upozornia na to, aby zmiernil tempo.

Odborníci napríklad odporúčajú, aby si každý človek dokázal v určitom momente povedať „nie“. Každý by si mal vedieť stanoviť v živote priority. A rovnako to platí aj v štúdiu, každý študent by mal poznať svoje hranice, mal by si vedieť zadefinovať svoje študijné priority a stanoviť si aj čas na oddych, záujmy, rodinu a priateľov.

Príznaky syndrómu vyhorenia:

  • Únava, vyčerpanie – študent je neustále unavený aj v prípade, že nevykonáva náročnú alebo namáhavú činnosť, je bez energie
  • Slabý výkon v škole – zhoršený prospech v škole, absencia na vyučovaní, nezáujem o štúdium
  • Posadnutosť štúdiom môže viesť k depresii
  • Strata motivácie
  • Problémy v komunikácii s ostatnými – stres sa odzrkadlí aj tým, že je človek viac podráždený a nedokáže primerane reagovať na svoje okolie, dochádza ku konfliktom s ostatnými
  • Zdravotné problémy – stres sa vždy odzrkadlí na našom zdraví.

Ako predísť syndrómu vyhorenia:

  • Určiť si priority – work/life balance – vedieť oddychovať a aj pripravovať sa na štúdium/pracovať, zorganizovať si čas na školu, na prácu a na svoje súkromie
  • Zmierniť tempo – študent by nemal mať na seba príliš vysoké až nereálne nároky
  • Relax – odporúčajú sa rôzne relaxačné cvičenia, meditácie a pohyb na čerstvom vzduchu
  • Vymedzenie času – určiť si čas na štúdium a dodržiavať ho
  • Pozitívny prístup a pozitívne myslenie
  • Požiadať o pomoc – ak študent potrebuje pomoc iného študenta alebo pedagóga, nemal by to brať ako zlyhanie. Práve naopak, mal by to brať ako samozrejmosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#syndróm vyhorenia #stres #depresia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk