Summerhill: Škola, v ktorej si žiaci určujú pravidlá

Summerhillská škola by mohla byť aj školou, po ktorej túžia snáď všetci žiaci. Jej zakladateľ Alexander Sutherlan Neill (odporca absolútnej poslušnosti) totiž veril, že vzdelávanie a proces vyučovania by sa mal skôr prispôsobovať žiakom ako pedagógom, systému alebo akémukoľvek procesu vzdelávania. Učiteľ A. S. Neill tak dal deťom toľko slobody, koľko chceli, predmety boli nepovinné a žiaci si sami určovali pravidlá.

04.03.2018 16:00
škola, deti, žiaci, fotografia, rám Foto:
Klasický model vyučovania alebo anarchia? Summerhill ponúka deťom voľnosť a možnosť rozhodovania.
debata

Škola vznikla ešte v roku 1921 najskôr v Nemecku, neskôr ju presťahovali do Rakúska, až nakoniec „zapustila korene“ v Anglicku. Je vedená ako nezávislá internátna škola, ktorá by mala byť dôležitým modelom pre progresívne a demokratické vzdelávanie na celom svete.

Ide o najstaršiu školu na svete, ktorá je založená na rozhodovaní v komunite a zaoberá sa otázkami šikanovania, vytvárania zákonov a dodržiavania týchto zásad. Toto by malo viesť k rozvoju sebavedomia u detí, ktoré hovoria o svojich názoroch, zastupujú iných, pôsobia ako svedkovia a prispievajú k rozhodovaniu.

Deti aj dospelí sú si rovní

„Summerhill je demokratická samosprávna škola, v ktorej majú dospelí aj deti rovnaké postavenie. Každodenný život školy je riadený školskými stretnutiami, zvyčajne dvakrát týždenne, v ktorých má každý rovnaké hlasovanie,“ píše na svojej stránke Summerhillská ško­la.

Ďalej pokračuje aj v objasňovaní hlavnej myšlienky alebo filozofie takéhoto vzdelávania. Obhajuje zmysel slobody pre žiakov a aký vplyv má takáto sloboda pre vývoj žiaka.

„Filozofiou školy je umožniť jednotlivcovi slobodu – každé dieťa môže mať v živote vlastnú cestu a sledovať svoje vlastné záujmy, aby sa rozvinulo do osoby, ktorou cíti, že by malo byť. To vedie k vnútornej sebadôvere a skutočnému prijatiu seba ako jednotlivcov. To všetko sa uskutočňuje v školskej štruktúre samosprávy prostredníctvom školských stretnutí, ktoré sú jadrom školy a zdôrazňujú rozdiel medzi slobodou a pevnými pravidlami,“ uvádza škola.

Neformálnosť a krstné mená

Deti v škole, ktorá ponúka slobodu, majú podľa spomínanej školy oveľa väčšie šance na to, aby sa naučili spoločne existovať v spoločnosti a komunikovať s ostatnými. Je to tiež aj o tom, ako sa dokážu takíto žiaci vcítiť do iných, začínajú postupne chápať pocity ostatných.

„Život v komunite má pre žiakov veľký význam. Prostredníctvom toho sa učia robiť kompromisy, komunikovať, vyjednávať a prevziať zodpovednosť. Tiež ich učí empatii a úvahy o pocitoch druhých. Dospelí a deti majú v škole rovnaké postavenie, ale samozrejme majú veľmi odlišné úlohy. Všetci v škole si uvedomujú povinnosti, ktoré majú dospelí a ktorým deti nepodliehajú. Atmosféra školy je neformálna a vždy sa oslovujeme menami,“ opisuje svoj hlavný zámer škola.

Deti sú súčasťou aktivít školy

Vedieť o aktivitách a jednotlivých činnostiach školy je podľa Summerhillskej školy dôležitou súčasťou vzdelávacieho procesu. A preto sú deti súčasťou týchto procesov.

„Summerhill poskytuje prostredie, kde deti môžu rásť šťastne, bez mnohých úzkostí a neuróz vonkajšieho sveta. Môžu sa zúčastňovať na starostlivosti, aktivitách komunity a preberať skutočnú zodpovednosť, keďže sa stále viac a viac učia o činnosti svojej školy. Škola ponúka pre žiakov hodnotné lekcie, ak sa pre ne rozhodnú. Čo je však skutočná sila školy, je zároveň fakt, že tieto lekcie nie sú hlavným záujmom,“ vysvetľuje ďalej škola.

To, že žiaci sú súčasťou aktivít školy, svedčí o tom, že sa môžu zúčastňovať školných zhromaždení, pričom žiaci aj zamestnanci majú rovnaký hlas pri rozhodovaní, ktoré nakoniec ovplyvnia ich život. Žiaci tu tak spoločne s učiteľmi diskutujú o problémoch a vytvárajú školské pravidlá.

Škola upozorňuje na to, že deti sa tu taktiež naučia prevziať zodpovednosť za svoje vlastné činy a ich vplyv na ostatných, zaoberať sa názormi iných, robiť rozhodnutia o tom, čo chcú robiť a robiť tieto rozhodnutia až do konca. Môžu tráviť dosť času nad projektovými nápadmi, ktoré ich zaujímajú. Práve to ich vedie k veľmi vysokej úrovni samo-riadenej práce.

A aké sú hlavné zásady alebo piliere Summerhillskej školy? Sú nimi demokracia, rovnosť a sloboda. Žiaci sa tu tak učia tímovej práci, spolupráci, rozhodovaniu, komunikácii, prevzatí zodpovednosti za seba a ostatných.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Summerhill #A.S. Neill