Aké chyby najčastejšie robia uchádzači o štúdium na vysokej škole

Zlý plán, nedostatočné precvičovanie či falošný pocit istoty sú najčastejšie chyby uchádzačov o štúdium.

11.05.2019 06:00
šťastie, prosba, prianie Foto:
Uchádzači, ktorí navštevujú dlhé prípravné kurzy na prijímačky, často získavajú pocit, že pre prípravu robia maximum.
debata (1)

Zlý plán a nevhodné úlohy

Uchádzači si pred prijímačkami neurobia žiaden alebo si urobia zlý plán prípravy. Nevhodne si rozvrhnú úlohy, neurčia si priority, nemajú prehľad, čo vedia a čo ich ešte čaká.

Častou chybou býva, že sa uchádzač sústredí na typy úloh, ktoré sú okrajové a ťažké. Študenti sa zamerajú na tie najťažšie, preto sa na ne najviac pripravujú. Stáva sa však, že strávia veľa času nad typom úloh, ktorý sa v testoch objavuje zriedka. Efektívne je, keď sa človek sústredí predovšetkým na také úlohy, ktoré sa v testoch objavujú často a vo veľkom počte, a zároveň tie, pri ktorých má uchádzač najväčšiu šancu sa zlepšiť. Testy nebývajú konštruované tak, aby niekto zvládol vyriešiť všetko, aj ten najlepší môže vynechať pomerne dosť úloh. Ak sa tam objaví jedna alebo dve ťažké úlohy, s ktorými si nebudete vedieť poradiť, pokojne ich vynechajte, výsledok to prakticky neovplyvní.

Nedostatočné precvičovanie

V prípade testov je precvičovanie polovica úspechu. Nestačí len pochopiť spôsob riešenia, je potrebné mať ten spôsob riešenia zaužívaný. V súvislosti s precvičovaním platí: dajte si pozor, nech vás v prijímačkách nepredbehne niekto, kto je rovnako šikovný a schopný ako vy a líši sa od vás len tým, že vyriešil o niekoľko stoviek úloh viac a je teda vo vypĺňaní testov zbehlejší. …

Nezvládnutie teórie

V prípade niektorých typov úloh je nutné najprv zvládnuť teóriu a potom sa ešte len pustiť do konkrétnych úloh. To sa napríklad týka úloh z výrokovej logiky v analytickom myslení. To sú úlohy, ktoré uchádzači zvyčajne považujú za veľmi náročné. V skutočnosti nijako zvlášť náročné nie sú – ak človek má zažitú teóriu. Veľa študentov však tá predstava, že by sa mali naučiť teóriu, desí, a preto sa radšej snažia nájsť nejaké fígle, ktoré umožnia riešiť jednotlivé konkrétne typy úloh. Problém je, že to zaberie viac času ako systematicky prebraná teória, ale tiež to, že v teste môžu nastať menšie zmeny úloh a študent naučený na konkrétne typy úloh zrazu nevie, ako postupovať.

Falošný pocit istoty

Uchádzači, ktorí navštevujú dlhé prípravné kurzy na prijímačky, často získavajú pocit, že pre prípravu robia maximum. Pravidelné dochádzania na kurz skrátka vyvoláva pocit dostatočnej prípravy, čomu napomáhajú aj slogany agentúr, ktoré tieto kurzy ponúkajú. Ale niečo iné je odsedieť si kurz, cvične si na ňom vyriešiť niekoľko testov – a niečo iné je intenzívne pracovať doma pri precvičovaní. A tak sa môže stať, že lepšie na prijímačkách dopadne absolvent krátkeho kurzu, ktorý nezanedbával domáce precvičovanie.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #vysoké školy #prijímacie skúšky