Študenti ekonómie na slovenských VŠ chcú robiť v zahraničí. Takmer všetci

Až 93 percent študentov slovenských univerzít a vysokých škôl ekonomických smerov spája svoju budúcnosť s prácou v zahraničí.

07.12.2012 12:09
Graf, euro, pero Foto:
Ilustračné foto
debata (36)

Takmer 46 percent z nich dáva do súvislosti svoju kariéru so zahraničím natrvalo. Vyplynulo to z prieskumu Študentský barometer 2012, ktorý na Slovensku realizovala poradenská spoločnosť PwC.

Prieskum sa zameral na päť základných oblastí očakávaní a smerovania študentov vzhľadom na svoj budúci profesijný život. „Boli to jednak očakávania ohľadom budúcej kariéry, využitie sociálnych sietí pri hľadaní si práce, rozhodujúce faktory pri výbere zamestnávateľa, lojalita mladých pracovníkov voči prvému zamestnávateľovi a to, o čom by mali firmy pri nábore mladých zamestnancov komunikovať,“ uviedla Vanda Šinková, vedúca oddelenia ľudských zdrojov spoločnosti PwC.

Tri najväčšie očakávania študentov pri výbere prvého zamestnávateľa sú podľa výsledkov prieskumu oblasť podnikania, typ práce a perspektíva v danej spoločnosti. „Platové podmienky sú až siedmym najdôležitejším faktorom a primárne ho uvádza len 16 percent študentov, dôležitejšie sú pre väčšinu z nich napríklad prestíž a stabilita spoločnosti či firemná kultúra budúceho zamestnávateľa,“ povedal Šinková.

Študenti ekonomických smerov svoju kariéru spájajú s prvým zamestnávateľom len krátkodobo. „Podľa prieskumu tretina študentov plánuje ostať u svojho prvého zamestnávateľa maximálne päť rokov, len 14 percent respondentov sa vyjadrilo, že by si vedelo predstaviť celoživotnú kariéru spojenú so svojím prvým zamestnávateľom,“ uviedla špecialistka pre nábor a výber zamestnancov Helena Michalcová.

Medzi jednoznačne najväčšie očakávanie budúcich ekonómov smerom k budúcemu zamestnávateľovi sa spomína možnosť ďalšieho profesionálneho vzdelávania. Práve túto informáciu by podľa prieskumu a odpovedí študentov mali potenciálni zamestnávatelia najviac zdôrazňovať pri oslovovaní budúcich zamestnancov. Takmer polovicu študentov zaujímajú aj informácie o pracovnej dobe a časovej náročnosti práce. „Študentov čoraz viac zaujíma to, či budú môcť popri svojej práci aj príjemne žiť, to znamená čoraz menej sú ochotní svoj život úplne podriadiť práci,“ uviedla Šinková.

Pri aktívnom hľadaní práce študenti najviac využívajú internetové pracovné servery, alebo priamo stránky spoločností, hoci takmer všetci z nich používajú na komunikáciu sociálne siete, ako zdroj a šírenie informácií o pracovných možnostiach ich využíva len 12 percent z nich. „Slovenskí študenti jednoznačne preferujú Facebook, naopak, jednu z novších sociálnych sietí, ktorá je naviazaná práve na oblasť pracovných možností LinkedIn, využíva len 12 percent slovenských študentov,“ informovala Michalcová s tým, že v Českej republike je to napríklad každý štvrtý študent.

Prieskum Študentský barometer 2012 realizovala spoločnosť PwC na Slovensku po prvý raz. Zber dát sa uskutočnil formou on-line dotazníka medzi novembrom 2011 až augustom 2012. Na prieskume sa zúčastnilo 437 študentov posledných alebo predposledných ročníkov univerzít a vysokých škôl, ktorí študujú odbory ekonomického zamerania. V tomto roku spoločnosť začala realizovať rovnaký prieskum.

36 debata chyba